2012. október 25., csütörtök

Szizálkultúra

A hétvégén nem kimondottan azokat a fotókat készítettem, amikre vágytam.  Ugyanis a legszembeötlőbb dolog a házban az volt, hogy a melegburkoló alvállalkozó csúnyán elrontotta a padlószőnyeg lerakását. A helyzet a csigalépcsőn a legkeményebb. Én őszintén szólva nem hittem a szememnek, hogy a padlószőnyeget a falnak szorítva vágták végig pengével, amelynek folyamán egyrészt össze-vissza vagdalták a lefestett falakat, másrészt a lépcsőfokok nagy részén kisebb-nagyobb rés keletkezett a burkolat és a fal között, mert hát egy merev szőnyeg és egy hajlékony "sniccer" találkozása ugye látatlanban is kétes kimenetelű. A szegetlen szőnyegnek pedig nyilvánvalóan eleve meg vannak számlálva a hónapjai. Persze ha az ember tesz rá egy jó vastag lábazatot még lehet nagyvonalú, de itt nem ez volt a feladat! 

Szóval nézzük, hogy NE burkoljunk szizálszőnyeget csigalépcsőre lábazat nélkül: 



És azt is, hogy hogy kellene szizál szőnyeget lábazat nélkül lépcsőre burkolni. (Így: végy egy "nem magyarul" gondolkodó burkolót, aki igényes a munkájára és nem akarja minél gyorsabban letudni a neki egyébként nem tetsző feladatot. A szőnyeget ugyanis legalább lépcsőfokonként sablonozni, kiszabni és valamely szőnyegáruhzában körbeszegetni szükséges, majd ezután a szép egyorma és nem foszló szőnyegpaneleket leragasztani a lépcsőre !) És akkor ilyen lesz az eredmény: 




A hálószobában szörnyű illesztések, dirib-darabokból összeszabott sarkok fogadtak. 



A hab a tortán mégis az volt, hogy bár a padlószőnyeg lerakását követően azt mondták: csak cérnakesztyűben és zokniban engednek bárkit a házba, csak én több utómunkát végző bakancsossal találkoztam a csak hevenyészetten elszórt takarásokon közlekedve, vagyis hol eltalálva azokat, hol nem - többnyire nem.  
Ha a rossz irányba lerakott tömörfa padló esetében megbékéltem a nem kedvem szerint, ám kétségtelenül szépen lerakott burkolattal, most nem kegyelmezhettem - még most is vérben forognak a szemeim. Az ítélet: újraburkolás. Az elhatározásig már annyit keseregtem és rágódtam azon, hogy ez a szegény szőnyeg vajon miért nem kapja meg az őt megillető tiszteletet (mert mi lett volna ha ő  történetesen egy hófehér gyapjúszőnyeg - akkor is összegányolják, széttapossák szegényt?), hogy aztán legalábbis azt hiszem rájöttem a miértekre. 

Nevezetesen hogy a mi kultúránkból mennyire hiányzik ezeknek a természetes növényi rost szőnyegeknek az intézménye. Mert a nép egyszerű gyermeke ezzel a textúrával hol találkozik?  Lábtörlő formájában (ez látszott nálunk). Haladók már felfedezik az Ikea-ban és egyéb áruházláncokban szegélyezett szőnyeg formájában. Ipari felhasználók irodákat burkolnak vele. De mi van az otthoni szőnyegpadlóval? 

Utólag visszagondolva már réges-rég Amerikában is láttam lakásokban, de úgy igazán először cika tíz évvel ezelőtt szerettünk bele a padlószőnyeg formátumba egy barátom párizsi bérleményében. Akkor sokáig emlegettük, de keretünk nem volt rá. Utána pedig megfeledkeztünk róla, egészen addig, amíg Zita elő nem állt az ötlettel a tervezés kezdeti fázisában. Szokásomhoz híven vad inspirációvadászatba kezdtem a témában, főleg a lépcsőburkolás kapcsán. Jöhetett a szőnyeg! Egyedül a gyerekszobáknál álltam ellen még pár hónapig, de aztán megadtam magam, mert összehasonlíthatatlanul melegebb, természetesebb egy laminált padlónál. A földön játszó gyermekeknek pedig ugyanúgy rakhatunk rá puha szőnyeget. 

Íme a gyűjtemény. Azt szerettem volna megmutatni, hogy ez a szőnyeg mennyire jól működik az eklektikus elképzelésekkel. Mert szinte minden stílussal passzol és azok mindennemű keveredésével azáltal, hogy összefogja a teret, tompítja a szélsőségeket, mindenhova becsempészi a természetet. Minden helyiségben szép, de elvetelmültek (vagy gyermektelenek) még konyhába is teszik, bátrabbak pedig falon, mennyezeten is kipróbálhatják egy trópusi vagy retró hangulat kedvéért.  Én beleszerettem! A műszaki-praktikus tartalomba pedig most nem megyek bele, annak mindenki járjon utána maga !











-----------------------------------

Antik, színes, geometrikus szőnyeggel:




-----------------------------------

Kisebb - nagyobb gyerek szobájában: 







-----------------------------------

És fekete padlóval is nagyon hatásos: 





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése