2012. augusztus 15., szerda

A Gaudí-hexagon

Annyi időt és energiát fordítottam a burkolatok kiválasztására, hogy valahogy elsikkadt az egy szegény konyhafalburkolat, az a bizonyos a pult és a felső elem között.
Volt egy fehér vagy kék mázas kerámia felület a tervekben, de valamiért nem törődtem vele, mert azt gondoltam az oly széles kínálatban nem lesz túl nagy kihívás a csekély felület. Csak azzal nem számoltam, hogy ma már szinte mindenki - kivéve a multikat - csakis rendelésre gyártat / importál, így ha utolsó pillanatra hagyom, mely ráadásul a legtöbb gyár vagy forgalmazó átmeneti éves leállásával is együtt jár, az már bizony felvet problémákat.
Konyha "kihajtogatva"
Az egyiknek megszűnt közben a forgalmazása, a legtöbbet csak rendelésre ígérték szeptember végére, ami pedig azonnal lett volna - zömében üvegmozaik - nem tudtam a szívembe zárni. Az egy tömbből álló, ám csak egészében megvásárolható gyönyörű kőlap csillagászati árával, az import darabok beszerezhetetlenségével való szembesülést követően a hazai kályhacsempe és cementlap gyártókba kapaszkodtam, de itt is hosszú gyártási időkkel vagy 'patchwork' kínálattal szembesültem.
Konyha madártávlatból
Ekkor két alternatíva maradt: az utolsó mentsvárként fellelt újabb antiklerakat bontott cementlap kínálata, vagy valamiféle fémlap gyártatása. Ezért a minap célba vettem Szentendrét, ahol a régi bontott illetve új import cementlapok között próbáltam fehér, kék vagy szürke, esetleg fekete-fehér opciókból megfelelő mennyiséget is találni. A sok csoda között persze egyből elbizonytalanodik az ember, de azonnal tudtam melyikbe szerettem bele. Csakhogy ott volt ez a szokatlan forma, ami sehogy sem adta ki a 60 cm burkolási magasságot. Némi telefonos segítséget is igénybe véve addig ügyeskedtem, míg a fehér - világoskék - acélkék lapokból valahogy megoldjuk a burkolást.

Persze mit ad Isten? (mintha tudná, hogy blogot írok, és hát persze nyilván tudja) utóbb kiderült, hogy ennek a lapnak is története van:
Miután megvettem és kartondobozba bugyolálva hazahoztam a szükséges és készleten is rendelkezésre álló 32 db lapot derült ki számomra, hogy az a Gaudi által 1904-ben a Casa Batlló-ba tervezett cementburkolat replikája.
Múzeumban őrzik az eredeti öntőmintát
Fura, hogy álltam rajta és nem is emlékeztem rá.  Persze akkor még csak két gyerkőccel túlságosan lefoglalt minket a dilemma, hogy öngyilkosság lenne bármely nevezetesség szentélyébe vezető végeláthatatlan sorba beállni.
Nem nagyon szeretem az utánzatokat, főleg, ha kis ajándékdobozban árulják silányabb kivitelű miniatűr változatait a helyi szuvenír shopok. De ezt sem tudtam cementlapunkról a mai napig, utazásaink során szó mi szó többnyire nem keressük fel az effajta intézményeket. Így előbb boldog ráébredéssel, majd szolíd kétségbeeséssel töltött el az eredetre való ráébredés, hogy netán valami 'gagyiságot' vásároltam (bár ezt az ára nem támasztotta alá), így inkább utánanéztem jobban a lap történetének és a gyártónak.
Casa Milá részlet
Szóval Gaudínál tartottunk.... a lap végül nem az eredetileg tervezett helyre, hanem a Casá Milá kiszolgáló helyiségeibe került. És ez a hexagonális lap bizony híres iparművészeti remek (a New York-i MOMA-ban állandó kiállítási hellyel rendelkezik), mivel Gaudí természet és geometria egységét boncolgató zsenije találkozott egy cementlapgyáros marketingzsenijével. Az Escofet alapítója a gyár 1886-os indulását követően - a modernizmus hajnalán járunk - elsők között ismerte fel az építészet és az ipar szimbiózisának jelentőségét: kortárs művészeket, építészeket bevonva korukat megelőző anyagokat és technológiát volt képes megjeleníteni, méghozzá a projektek tárgyát nagyüzemi termelés keretében elérhetővé téve a 'népnek'.
1997-ben Barcelona városának felkérésére  a még mindig virágzó, de fő profilja szerint immár közterületi berendezéseket tervező és gyártó Escofet az eredeti öntőformák felhasználásával újragyártotta a lapokat hogy a Passeig Graciát burkolják vele Gaudí emlékére a méltán öntudatos katalánok.

Passeig Graciá és a Casa Milá A cementlappal
Ennek a cementlapnak már a formája is az organikus építészet maga: a hatszög a méhsejtek, a teknőspáncél, a hüllőbőr természetes motívumainak leképeződése, míg a lap felszíne a vízi élővilág absztarkciója. És ez a lap azt mondják valóban él, kétféle nyomatával: éles rajzolatait a ráeső fény hatására megjelenő dombormotívumok keltik életre.


Az általam vásárolt lap német gyártóját nyilvánvaló szálak fűzik Barcelonához, így az eredetivel miliméterre megegyező lapok azt sem tartom kizártnak, hogy valamiféle alvállalkozói viszony keretében jöttek létre, bár a két cég együttműködésére vonatkozóan nem leltem bizonyítékra, ennek keresésére amúgyis csak visszafogott sznobizmusom sarkallt, és a sztori teljességére való törekvés.
Az eredetivel azonos almazöld változat után feketét kezdtek még gyártani belőle, és íme ezek az általunk birtokba vett lapok a legújabb változatok az Escofet és a Via kínálatában egyaránt. 
Via-referencia
Nagyon szép ez a cementlap és bár nem láttam még példát a színek vegyes alkalmazására, a cikkcakkos-hullámzó egyveleg remélem nem töri derékba Gaudí koncepcióját, de talán az sem lesz tragédia ha nem ugyanaz a fényhatás éri, mint a híres sugárút felszínét.  És ha már valami 'idegennek' be kell kerülnie a házunk lehetőleg magyar díszítőelemei közé, az legyen egy kis darab Barcelona! Máris szeretjük.
Valami ilyesmit rajzol majd ki a burkolás - más színekkel persze


És íme néhány azokból, amikkel barátkoztam-próbálkoztam ide:

20 x 20 cm olasz matt mázas kerámia lap -
sajnos már nem érkezett volna időben
Erős Kft. 
Mindenféle mozaikok - itt matt üveg, de nem tetszik
 Sajnos közben megszűnt a gyártó (?!)
Mozaik Kft. Keszthely
Tetszett ez a mozaik, de mégis elijesztett a helyenként párducos minta
Acromat
Gyönyörű és fénylik, de irreális 38.000.- Ft / m2 árú német kerámia
Acromat  
Töredezett hatású metrócsempe - szeretem
Acromat
Mediterrános antikolt csoda - rendelésre
Acromat
Non plus ultra: a kedvenc teknőspáncél mintázatú kőlapom
300.000 - 500.000.-  Ft
Teliház Kft. 
Ezzel talán nem csak a Balaton, de a trópusok is beköltöztek volna a házba
Teliház Kft. 
Patchwork cementlap válogatás lett volna készleten, de nem passzolna ide
Moza 
Csodás egyszerű cementlap - sajnos csak rendelésre
Moza 
Kályhacsempe effekt mázzal
KeramikArt 
Kályhacsempe kevert mázzal
KeramikArt
Zita cikk-cakk tippje - de ilyesmit nem találtam
Régi cementlap, tisztítása drága lett volna, illetve a férjem "lemetlakizta"
AntikCentrum 
Túl spanyolos ... de azért nagyon szép cementlap
AntikCentrum
Szép és klasszikus, de mégsem az igazi
AntikCentrum
Kínomban már gipsz épületdíszeket is felburkoltattam volna - falszínre festve
Tolerián Antik
A réz falpanel ötlete - jól áll a konyhának, de az utánajárásig már nem jutottam





2 megjegyzés:

  1. A Ragno mint gyártó nem szűnt meg, de a széria lehetséges, hogy igen, sőt biztos, mert a mostani kínálatban már csak 3 széria 10x10-es szerepel.
    Sajnos a spanyol és olasz gyártók is szüntetik meg a 10x10-es és/vagy majolika jellegű burkolatokat, mert sajnos rétegburkolat lett. Ez van. :-(
    Aliz

    VálaszTörlés